قندخون و انسولین ناشتا نشانگرهای جدیدی برای کاهش وزن

 7 ژوئیه 2017- محققان اعلام کردند یک رویکرد تغذیه‌ای فردگرایانه می‌تواند منجر به کاهش وزن بیشتر و موفقیت در حفظ وزن شود. در این مطالعه مقدار قندخون و یا انسولین ناشتا به عنوان بیومارکرهای جدید کاهش وزن برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت معرفی گردید.

محققان دپارتمان تغذیه، فعالیت بدنی و ورزش در دانشگاه کپنهاگ نتایج یافته‌های خود را در مجله‌ی آمریکایی Clinical Nutrition منتشر کردند. در این مطالعه محققان با آنالیز نتایج 3 مطالعه‌ی بالینی  رژیمی تصادفی دریافتند که از مقدار قندخون ناشتا و یا انسولین ناشتا می‌توان برای انتخاب رژیم غذایی مطلوب و پیش بینی کاهش وزن بویژه در افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت استفاده کرد.

یافته‌های آنها نشان می دهد که برای اکثر افراد مبتلا به پیش دیابت، رژیمی مملو از سبزیجات، میوه‌جات و غلات کامل به منظور کاهش وزن و بهبود مارکرهای دیابت موثر است. این آنالیز نشان داد که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 رژیمی که حاوی چربیهای سالم از منابع گیاهی باشد، در کاهش وزن موثر خواهد بود. این رژیم‌های غذایی همچنین می‌توانند مستقل از محدودیت های کالری موثر باشند.

دوبیومارکر ساده با تأثیرات بزرگ

 به گفته‌ی دکتر Arne Astrup رئیس بخش تغذیه و ورزش در دانشگاه کپنهاگ: استفاده از بیومارکر کلیدی" قند پلاسمای ناشتا "می‌تواند به ما در تفسیر داده‌های بسیاری از مطالعاتقبلی کمک کرده و منجر به پیشرفت در تدوین رژیم غذایی اختصاصی برای هر بیمار شود، زیبایی این یافته‌ها سادگی آنها است، درحالیکه ما به بررسی سایر نشانگرهای زیستی می‌پردازیم، بسیار شگفت انگیز است که چقدر می‌توانیم برای کمک به بیماران خود از این دو بیومارکر ساده (قندخون وانسولین ناشتا) استفاده کنیم.

ما همچنان به شرکت و حمایت در تحقیقاتی که به جستجوی بیومارکرهای بیشتر مانند میکروبیوتای روده یا رویکردهای ژنومیکی می‌پردازند، ادامه خواهیم داد، زیرا این تحقیقات ممکن است دیدگا‌ه‌های جدیدتری را برای کمک موثر به طراحی رژیم‌های غذایی بسیار اختصاصی برای هر یک از بیماران، در اختیار ما قرار دهد.

 منبع و سایت خبر:

The American Journal of Clinical Nutrition, 2017; ajcn155200 DOI: 10.3945/ajcn.117.155200

www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170707095401.htm